Rekommenderat angreppsätt

– för bäst lärande

När du tar dig tiden att sätta dig in i ett ämne är det rekommenderat att ge dig själv bästa möjliga förutsättningar för att lära. Det innebär att du på olika  sätt håller dig själv aktiv och inte bara ”konsumerar” informationen. Du blir aktiv genom att anteckna, skriva ner frågor, berätta för någon annan, liksom att stanna upp och reflektera mellan olika avsnitt.

Ta anteckningar

Du får ut mycket mer av det du hör, ser och läser om du samtidigt skriver ner anteckningar, oavsett om du i efterhand läser dina anteckningar eller inte. Se till att skriva ner begrepp, centrala ord och tankar du få när du tar till dig materialet. Du kan med fördel använda symboler, pilar och bilder för att komplettera orden du antecknar.

Formulera frågor

Ta för vana att formulera frågor om det du ser, hör och läser. Det håller dig aktiv i tanken och fokuserad på att uppfatta svar. Du får mycket lättare att uppmärksamma och minnas svar på det som du uttryckligen frågat efter.

Lär andra

Se aldrig dig själv som slutkonsument av det du lär dig. Utgå alltid från att du har i uppgift att lära någon annan det du får till dig. På det sättet tvingas du formulera dina kunskaper på ett sätt som ger struktur och gör dig själv uppmärksam på om du har förstått. Berätta vad du lärt dig för någon annan så snart som möjligt efter lärandetillfället.

Ta pauser

Det är lätt att överskatta hur länge du kan hålla dig fokuserad och lära. Hjärnan tappar i koncentration efter ett tag om den inte själv får bearbeta informationen ostört. Ta pauser efter avgränsade avsnitt för att kunna stanna upp och lyssna till dina egna tankar.

Ge odelad uppmärksamhet

Du kan bara medvetet minnas vad du tänkt. Därför är det viktigt att du tänker på det du gör medan du gör det – när syftet är att du ska lära. Det innebär för de flesta att ge materialet odelad uppmärksamhet. Inte ha andra ljud, media eller samtal i bakgrunden.